Verschillen - Reisverslag uit Thousand Oaks, Verenigde Staten van Tony Beijsterveldt - WaarBenJij.nu Verschillen - Reisverslag uit Thousand Oaks, Verenigde Staten van Tony Beijsterveldt - WaarBenJij.nu

Verschillen

Door: BalaTony

Blijf op de hoogte en volg Tony

13 September 2010 | Verenigde Staten, Thousand Oaks

Hallo lieve mensen,

Vandaag gaan we het eens hebben over de verschillen tussen California en Nederland. Ik heb hier inmiddels geleerd dat het er in de rest van de US niet zo aan toe gaat als hier in California, dus ik waag het nog ff niet om alles over één kam te scheren. Niet dat ik bang ben aangelegd, maar laat ik als nieuwkomer maar ff de kat uit de boom kijken, dan kan ik er straks altijd nog met de botte bijl in. Dus vandaag zal ik proberen de verschillen te brengen zonder verder waarde oordeel. Ben benieuwd of het gaat lukken.

Aangezien ik het toch voor mezelf wel makkelijk vind om te weten wat ik hier uberhaubt allemaal gedaan heb, ga ik toch maar weer in chronologische volgorde langs de dagen. Mochten jullie het beu zijn, dan laat maar weten, dan zal ik iets van een dagboek moeten beginnen ofzo, want anders heb ik straks met de kerst verdomd weinig te vertellen met mijn geheugen als een goudvis. “Heey, alweer een kasteeltje.” Goed, dwaal net als een echte goudvis alweer af.

Verschil 1: DO 02 SEP: Amerikanen kunnen honkballen! Na drie kwartier training had Tony het al wel gezien. De Amerikanen jagen 9 van de 10 ballen honderd meter weg en gooien de ballen allemaal strak op maat aan en de medespeler vangt ze ook nog, maar inderdaad deze jongen niet. Die ballen die ik al raakte (ongeveer 2 van de 10) gingen allemaal 20 meter over de grond naar hetzelfde plekske. Tja, dat wordt dus geen homerun met luid applaus, maar onder de Olympische gedachte zal ik als volleerd waterboy aan het seizoen deelnemen.

Verschil 2: VR 03 SEP: Ook dit verschil was weer overduidelijk. Om onze ‘stamschuurtent’ eens te vermijden had ik wat rondvraag gedaan bij wat collega’s en ja hoor, we kwamen in een tent terecht die nog slechter was dan onze favoriet. De vrouwen waren minstens 15 jaar ouder, er zat 25.000 dollar meer botox in de dames en het kostte deze jongen 40 dollar voor een taxi om van de dame af te komen die in zijn nek stond te zoenen. De dame was een collega en voor degene die er nog aan twijfelen niet mijn beste vriendin hier, maar iemand van mijn eigen afdeling nota bene!

Verschil 3: ZA 04 SEP: Rinaldo’s chica oppikken van LAX, maar ja, zonder adres op te geven kom je er hier niet in, daar kwam zij ook snel achter. Gelukkig was ze naar een half uurtje wel uitgeraasd en hebben we verder een schitterend weekend gehad. Onthoud alleen dat als je deze kant op komt dat je een adres moeten hebben waar je verblijft!

Verschil 4: ZO 05 SEP: Zeeland heeft de meeste zonuren van Nederland. Rinaldo, zijn chica en ik op naar Santa Monica, ‘the place to be’ van LA en nog aan de kust ook met een prachtig strand. Tja, daar liepen we in onze korte hose in een bewolkt LA, waar zelfs mensen in truien en met jassen voorbij kwamen. De zon zagen we pas weer toen we na 3 uur terug reden van de kou naar Westlake. En dan ook al na 20 minuten rijden, want ja, dan ben je de berg weer over en achter de bergen schijnt de zon… blijkbaar.

Verschil 5: MA 06 SEP: Labor Day, yep, dag van de arbeid. Je weet wel die dag dat je altijd moet werken… hier dus niet. Dagje vrij, Rinaldo en chica op LAX gedropt voor de reis naar Hawaii. De hemel op aarde volgens velen, maar ook van hier nog 5 uur vliegen. En op pad om een bed te gaan kopen. Kom je bij de Bed, Bath & Beyond, kijk je rond en zie je eigenlijk alles wat je kunt krijgen voor in je huis, echter het aantal bedden is beperkt tot 5 en toen ik de soep uit mijn ogen wreef bleken het ook nog eens allemaal dezelfde bedden te zijn, mmm. Toen ik de verkoper vroeg of ze hier ook bedden verkochten, keek ie me aan alsof ik hem recht in zijn bek stond te pissen…. Het vervolg kun je raden, de verkoper zei nee en ging door met zijn werk zonder zich af te vragen waarom ik de vraag stelde. Tja, onbegrepen verliet ik het pand met de geruststellende gedachte dat ik in ieder geval niet de domste goudvis was.

Verschil 6: DI 07 SEP: Gegeten bij Natural Café. Je zou zeggen een café waar ze alleen maar natuurproducten verkopen. Bij goed, wat stond er tot mijn verbazing in het koelschap… Heineken. Nou goed, dit lijkt me duidelijk, ze denken hier dus dat Heineken een natuurproduct is of snappen hun eigen concept niet. Wel goed eten trouwens.

Verschil 7: WO 08 SEP: Woensdagavond voetbalavond. Tja, zoals eerder gemeld kan deze jongen ineens gewoon mee met het normale niveau voetbal, want ja, Amerikanen kunnen honkballen en daar ben ik op woensdag zeer content mee. ;)

Verschil 8: DO 09 SEP: Een borrel voor alle Amgen mensen die in hun eerste jaar zitten na de transitie van een andere locatie naar het zuiden van California om voor Amgen te komen werken. De dames die de bende leiden doen erg hun best om het zo natuurlijk mogelijk te laten lijken, maar ondertussen stellen ze je super Amerikaans voor aan mensen die met hun rechter oog in mijn linkerbroekzak kijken, mensen die me onderspugen en ga zo nog maar ff door, dus ondergetekende verliet naar zijn eerste pintje zo snel als het toeliet het pand met de mededeling dat hij deze avond nog een andere afspraak had, die hij ook in dat kwartiertje nog ff geregeld had.

Verschil 9: VR 10 SEP: Om de sleutels van mijn appartement te krijgen moest ik een check hebben van de bank ter waarde van bijna duizend dollar en zowaar was dat een fluitje van een cent. Maar ja, check’s ik dacht dat ze die in het bronzen tijdperk al ingerolen (ja, ik weet dat het ingeruild is en ik kan echt nog wel een beetje Nederlands, maar ik vind gerolen , gewoon lekkerder klinken.) hadden voor gewoon munten, bankpassen en internet overboekingen, maar hier niet hoor. Of ik elke maand voor mijn huur ff een check wil uitschrijven, ik zeg, “das goed, maar wil je dan ook ff uitleggen hoe dat moet….?”

Verschil 10: ZA 11 SEP: Sleutel van het appartement is gelijk aan op naar de IKEA. Gelukkig had ik Isela bereid gevonden om mee te gaan aangezien ze zelf ook nog wel wat spullen moest hebben. Na 45 minuten gingen we een trap op en even waande ik me in Breda. Ja, trap op beginnen, nummers opschrijven, dan na alle showruimtes via het restaurant een verdieping naar beneden om je kar helemaal vol te dauwen met spullen. Na de uitdaging om drie karren met zijn tweeen te dauwen kwamen we buiten en zag ik het verschil weer. De zon scheen. En ook ’s avonds zag ik duidelijk het verschil; op stap in Downtown. Soort launch club ter grootte van en ingericht als een oude fabriekshal waar ze wel een lekker plaatje draaide, maar t was net niet hard genoeg, net geen dance, net geen R&B en net geen… nou ja, eigenlijk alles net niet, maar toch wel erg aardig op een andere manier. In ieder geval geen kwijlende vrouwen in je nek en geen schurende breezersletjes met extreem foute kerels. Beschaaft volk aan de cocktails of de Chimay Blonde a 9 dollar de stuk, maar goed, kwaliteit heeft zijn prijs.

Verschil 11: ZO 12 SEP: Bek af van de dag ervoor, koffie drinken bij de Starbucks en daar heb ik dan ook zo’n 3 uur op het terras gezeten, lekker in de zon, koffietje, krantje, mensen kijken, etc. Toch wel lekker hoor dat die kopere hier heel de dag schijnt.

Verschil 12: MA 13 SEP: Na het werk een strijkplan gekocht, stukje ‘kunst’ voor aan de wand gekocht, wat boodschappen gedaan en dat allemaal tussen 6 en 8. Heerlijk dat alles hier gewoon elke dag open is van 9am (in de morgen) tot 9 pm (in de avond). Elke dag tijd om je spulletjes te kopen, nooit meer zondagen voor de Emté jezelf afvragend waarom het zo rustig is op de parking tot je bij de voordeur komt die niet opengaat. Shit het is weer na weet ik veel hoe vroeg of zondag! Dat kennen ze hier gelukkig niet, ze zijn open 362 dagen per jaar, dus dat betekend dat het maximaal aantal dagen dat ik nog teleurgesteld ben in de plaatselijke middenstand is gedaald tot 3 dagen per jaar, dat overleef ik wel! :)
Het andere verschil van deze dag kunnen jullie vast checken op Facebook (Tony van Beijsterveldt), maar daar zal ik later ook nog wel op terug komen. Met de bijbehoorde foto update.

Morgen komt mijn zeevracht en ik heb vandaag ook al wat doosjes verhuist naar mijn volgende appartement, dus hopelijk kan ik de rest van de week langzaam alles verhuizen en van het weekend definitief over. Het verblijf van Amgen hier, loopt gelukkig pas woensdag 22 september af, dus ik heb nog wat overlap en tijd. Morgen ook mijn eerste les Spaans, ben net zo benieuwd als voor mijn vorige update aan de vooravond van mijn eerste softball avontuur, hopelijk gaat deze me wat beter af…

Jullie horen het later!!! Dan misschien zonder waarde oordeel. ;)

Wederom dank voor alle reacties op de site, vind het leuk om te lezen dat jullie nog steeds enigszins geïnteresseerd zijn in mijn gebeuren hier. Ik weet ook dat andere de site bij houden zonder te reageren, das ook prima, maar ik hoor natuurlijk ook graag van jullie hoe het met jullie gaat hè!!

Have a good one!

Tony

  • 14 September 2010 - 06:09

    Juud:

    Ha Tony,

    Ik neem zelfs de tijd om 8 uur 's ochtend voor het werken je hele verhaal te lezen en nu ben ik aan de late kant! Lekker dat je volgende week in je eigen casa kan! Ik zal vanmiddag je facebook eens bekijken...

    Have a good one,
    Juud

  • 14 September 2010 - 17:31

    Annie:

    Dat je daar goed bent in voetballen, onvoorstelbaar. Dan is de rest wel heeeeeel slecht zeg.
    En ja voor jou is het fijn dat alle winkels altijd open zijn, want dat leerde je hier echt nooit volgens mij.
    En wij willen ook ZON, maar hier is het regen en wind en koud.
    Vervelend he, dat je dat moet missen.

    Je moeder

  • 16 September 2010 - 06:37

    Wendy:

    Hoi Ton,

    Claudia had me deze site toegestuurd. Vind het wel dapper hoor om naar de VS te gaan voor je werk. Bij mij op het werk zeggen ze al jaren dat ik dat moet doen maar ik kan het Brabantse niet missen. Maar als ik jouw verslag zo lees klinkt het als een groot feest. Succes nog in de VS

    Wendy

  • 21 September 2010 - 00:16

    Schven:

    Hi Tony,

    Wat een leuke verhalen schrijf je hier op je site. Ik vind het erg leuk dat je hier ook bent.

    Hi Allen-die-de-verhalen-van-Tony-lezen-en-zich-wellicht-afvragen-of-het-allemaal-klopt,

    Ik zal als een second reviewer de verhalen nalezen en eventueel voorzien van commentaar om zo een realistisch beeld te geven van de situatie hier aan de Zuid-Californische kust.
    Tot op heden kan ik er alleen maar mee instemmen.

    Have a safe one!

  • 22 September 2010 - 08:48

    Luuk:

    Hé Tony,

    ik denk ik laat ook weer eens iets van me horen. Ik moet zeggen dat het allemaal klinkt alsof je het super na je zin hebt. Al sta ik daar natuurlijk niet van te kijken bij iemand die in nederland goed geoefend heeft met feestvieren. Veel succes nog komende tijd. We houden je verhalen in de gaten!

  • 23 September 2010 - 15:48

    Chica :-):

    Ha die Tony,

    Na een behoorlijke jet-lag en nog nagenietend van het paradijs op aarde heb ik even de tijd genomen om je website te lezen!! Erg leuk je verhalen en inderdaad je bent een schrijver in hart en nieren :-0!!! De terugvlucht was trouwens niet veel beter dan de heenvlucht, haha! Er was een babytje aan boord die het gepresteerd heeft om bijna 10 uur lang te huilen. Ach ja...kan je zo wel eens hebben.

    Wilde je nog even bedanken voor het super leuke weekend wat ik met jou en Rinaldo heb gehad!!! Ik heb erg om en met jullie gelachen en was de toestand bij de douane daardoor als weer snel vergeten :-). Wel lief dat jij de mensen die nog bij je op bezoek komen daar alvast wel van op de hoogte stelt ;-)!

    Hoe is het verder met jou? Al een beetje gewend in je nieuwe villa? Heb je weer een heerlijk zwembad erbij?

    Succes met werken en geef mijn mannetje een dikke zoen en maak er samen een meer dan super tijd van!!!


  • 23 September 2010 - 19:02

    Claudia:

    Hee Ton,

    Leuk om te lezen dat alles goed gaat. Ik heb zo'n anderhalve week geleden nog iets naar je opgestuurd, maar naar je oude adres. Het kan dus zijn dat daar nog een envelopje komt. Mail je ons je nieuwe adres?

    Have fun!

    Groetjes, Claudia.

  • 26 September 2010 - 07:49

    Eric En Paulette:

    Ha die ton
    Ziet er uit dat alles al weer een beetje op orde is
    Leuk huisje aan de fotos te zien
    Wij hopen dat je het verder goed naar je zin blijft houden

  • 29 September 2010 - 20:06

    Sabine En Peter:

    Hey Tony,

    Jij bent goed bezig daar...krijg steeds meer zin om de states te komen bezoeken!!!

    Oh ja...weet je wat willem II heeft gedaan afgelopen weekend??? Uiteraard verloren van NAC!!!

    De groeten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Thousand Oaks

Tony

Actief sinds 14 Mei 2010
Verslag gelezen: 935
Totaal aantal bezoekers 67143

Voorgaande reizen:

25 Juli 2010 - 30 November -0001

Once in a lifetime

Landen bezocht: